משימות הערכה חלופית מזמנות הערכה ישירה של ידע התלמיד באמצעות מגוון מדדי ביצוע. המשימות מציבות בעיות שבמרכזן מצבים בהם התלמידים צריכים להפעיל שיפוט ולהשתמש בידע קודם שצברו ובידע חדש שנרכש לצורכי הפתרון, במיוחד בבעיות העוסקות במצבים בחיי היומיום בהם התלמידים נתקלים.
ההערכה החלופית משולבת כחלק מתהליך ההוראה ובמהלכה, ומתייחסת ליכולות, למיומנויות, להיבטים הרגשיים והחברתיים של התלמיד, כאלו שאינם באים לידי ביטוי ונבדקים בשיטת המבחנים המסורתית.
החל משנת הלימודים תשע״ה, 30% מהיקף הלמידה לבגרות בכימיה מוערכת על-ידי בית הספר במסגרת הערכה חלופית.
האוגדן מרכז מספר דוגמאות להערכה חלופית בכימיה המשלבות מגוון מאפיינים של מטלות ביצוע, המכילות היבטים מדעיים-כימיים ומתקשרות לנושאי הלימוד השונים בכימיה.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
מאי 2016
מטרת האוגדן הינה הכנת תשתית רחבה ללמידה חוץ כיתתית בכימיה. תשתית זו כוללת איתור 62 אתרים המתאימים לעריכת סיור לתלמידי כימיה בארבעה מוקדים: תעשייה, מוזיאון, אקדמיה וסביבה.
האוגדן כולל רקע תיאורטי לרציונל של למידה חוץ-כיתתית, טבלאות המכילות קישורים לאתרים השונים שאותרו בארץ כמתאימים לביצוע סיורים במסגרת לימודי הכימיה ומקבץ של דפי מידע הכוללים תיאור המקום, דרכי התקשרות לתיאום סיור, הצעות, רעיונות ו"טיפים" לפעילויות מקדימות, במהלך הסיור ואחריו.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ
ראש הפרויקט וייעוץ פדגוגי: פרופ' יהודית דורי
יולי 2017
אוריינות בכלל ואוריינות מדעית בפרט מהווה את אבן היסוד של החינוך המדעי. המטרה היא לאפשר לבוגרי מערכת החינוך להתמודד עם האתגרים העומדים בפני האנושות והעולם. לשם כך נדרש ידע מדעי לצד הבנת מהות המדע העומדת בבסיס אוריינות מדעית תוך שימוש במיומנויות העוסקות בהסבר תופעה באופן מדעי, הערכה ותכנון חקר מדעי ופירוש נתונים וראויות באופן מדעי.
האוגדן מכיל משימות שפותחו בהתאם למאפייני משימת אוריינות מדעית: מיומנויות, הקשר, רמת קושי וידע מדעי, אשר מורכב מידע תוכן, ידע פרוצדורלי וידע אפיסטמי, כאשר השניים האחרונים משולבים בשאלות, תוך התמקדות בהם.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ
תיקוף: ד"ר גבריאלה (גבי) שוורץ
ראש הפרוייקט: פרופ' יהודית דורי
מטרת האוגדן והפרויקט הינה חשיפת תלמידים להכרות עם מידע מהימן אודות סוגיית איכות האוויר בכלל ובמפרץ חיפה במיוחד, וביצוע איסוף נתוני איכות אוויר.
הפרויקט בנוי משלושה שלבים וכולל פיתוח מגוון מיומנויות חשיבה המאפשרות הסתכלות ביקורתית ורציונלית, המבוססת על עובדות ואיתור נתונים הזמינים באתרים הרשמיים הרלוונטיים לנושא.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, ד"ר מרינה טל
סיוע: ד"ר צביה קברמן
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
יולי 2019 | מסמך מונגש
יחידת הלימוד עוסקת בהיבטים שונים של איכות האוויר, תוך יישום התפיסה החינוכית-מדעית-סביבתית המשלבת בין יעדים קוגניטיביים של הקניית ידע רב-תחומי ויעדים התנהגותיים-חברתיים של פיתוח מודעות, לקיחת אחריות ושיפוט ערכי.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, פרופ' יהודית דורי
ייעוץ מדעי: ד"ר דורית באום
2011-2012
תכנית "עולים לאוויר" מאפשרת הכרות עם מידע מהימן אודות סוגיית איכות האוויר במפרץ חיפה ופיתוח מגוון מיומנויות חשיבה המאפשרות הסתכלות ביקורתית ורציונלית, על נושא איכות האוויר בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, המבוססת על עובדות ואיתור נתונים הזמינים באתרים הרשמיים הרלוונטיים לנושא (איגוד ערים, המשרד להגנת הסביבה וכדומה).
נושאי הלימוד העיקריים כוללים: חשיפה לסוגיית זיהום האוויר במפרץ חיפה, הכרות עם סוגי מזהמים והמקורות להיווצרותם, דרכים לניטור מזהמים, הכרות עם תחנת ניטור וניתוח נתוני זיהום אוויר, חוק אוויר נקי וסוגי תקנים, זיהום אוויר ותחלואה.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, ד"ר מרינה טל
סיוע: ד"ר צביה קברמן
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
ייעוץ מדעי: ד"ר דן גוטליב, ד"ר דורית באום
ספטמבר 2017
בספר מוצגים מושגים מרכזיים בתחום כימיה של מזון וטעמי מזון תוך שימת דגש על מרכיבי המזון העיקריים: שומנים, פחמימות וחלבונים והמבנה הכימי שלהם.
הספר כולל משימות לימודיות רבות בהן באים לידי ביטוי הידע הכימי שרכשו התלמידים בלימודי הכימיה בשילוב ניתוח מידע ממגוון ייצוגים: מודלים מולקולריים, טבלאות וגרפים.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, ד"ר צביה קברמן, ד"ר שירלי אברג׳יל
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
ייעוץ מדעי: פרופ' אורי קוגן
ינואר 2007
הספר כולל מגוון רחב של מאמרים וחקר אירועים הדנים בנושאים אשר בחזית מדע הכימיה, מלווים בשאלות ברמות שונות ובחשיפת התלמידים לקיומן של אסטרטגיות קריאה ודרכים מושכלות להשתמש בהן.
המאמרים ממוינים לפי רמות קושי, בהתאם לקריטריונים שונים, ומתאימים לתלמידים הלומדים כימיה בשלבי לימוד שונים.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, ליאורה סער
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
ינואר 2007
הספר עוסק במכלול ההיבטים האנרגטיים והקינטיים המלווים את התרחושתן של תגובות כימיות שונות, כולל מערכות הנמצאות בשיווי משקל, תוך כדי ביסוס הבנה מושגית במקביל לפתרון בעיות כמותיות. הלמידה וההערכה נעשות על ידי קישור בין תופעות מוכרות לתלמיד מחיי היום יום, לבין מושגים ועקרונות מדעיים ומשלבות ניסויים ושימוש בדרכי ייצוג מגוונות: חזותיות, מילוליות וחישוביות.
פיתוח:
מהדורה שניה: עדינה שינפלד, ד"ר צביה קברמן, ירדן קדמי
מהדורה ראשונה: ד"ר מרים כרמי, ד"ר אדית וייסלברג
ריכוז: ד"ר אורית הרשקוביץ
ראש הפרוייקט: פרופ' יהודית דורי
ייעוץ מדעי: פרופ' נעם אדיר, פרופ' אלי קולודני
הספר עוסק בקשר בין כימיה אורגנית וביולוגיה תוך התמקדות בכימיה של מולקולות ביולוגיות, הקשר בין המבנה המולקולרי לתפקוד הפיזיולוגי, בפעולות הגומלין שבין המולקולות, ובדרך בה ניתן לנצל ידע זה לצרכי האנושות. הפעילויות לתלמיד מבוססות על פתרון בעיות בשילוב הדמיה מולקולרית וחקר אירועים.
פיתוח: ד"ר מירי ברק, אלישבע גבע, רולי אינטרטור
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
ייעוץ מדעי: פרופ' דן זילברשטיין, ד"ר שולמית לבנברג
פברואר 2008
הספר דן במבנה האלקטרוני של אטומים, מולקולות ומוצקים. הנושאים הכימיים מוצגים תוך יישומם במגוון דוגמאות מחיי היום יום, זיקוקי דינור, חומרי צבע ומוליכים למחצה. בתוכנית מודגש הקשר לתעשיית ההיי-טק, במיוחד לתחום תעשיית השבבים.
השאלות לתלמיד כוללות מגוון מיומנויות בדגש על ייצוגים מגוונים ומיומנות העברה מתחום הכימיה לתחומי דעת קרובים.
פיתוח: ד"ר עירית ששון, רותי שטנגר, פרופ' יהודית דורי, פרופ' אורי פסקין
יולי 2007
ספר הלימוד "מעבדות חקר ממוחשבות בכימיה בשילוב הדמיה מולקולרית" מבוסס על גישת המעבדה החוקרת הממוחשבת. גישה זו מנצלת באורח חיובי את הדחף הטבוע, בעיקר בצעירים שבינינו, לעורר שאלות ולמצוא להן מענה באמצעות ניסויים כימיים מוחשיים, משולבי חיישנים המסתייעים בטכנולוגיות איסוף והחזייה. חקרי האירוע השזורים בספר זה מהווים את החוליה המקשרת את המדע ליישומיו היום-יומיים. מימוש ההנחיות הכלולות בספר במסגרת המעבדה החוקרת מאפשר לאבחן תופעות, להציג שאלות, להעלות השערות, לתכנן מחקר ניסויי, לאסוף ולעבד נתונים, להסיק מסקנות, לדון בהן ולהכלילן.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ, ד"ר צביה קברמן, ד"ר עירית ששון
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
יחידת לימוד זו פותחת צוהר לעולם הכימי של חומרים ותכונותיהם, לתופעות שאנו רואים וחשים, להתרחשויות בין החלקיקים המרכיבים את החומרים ולשפה הכימית המאפשרת לנו לתאר את התהליכים סביבנו.
הספר מלווה את יחידת הלימוד המקוונת כך שכל המידע המוצג במצגות של השיעורים השונים במערכת המקוונת Lnet מוצג בספר, כולל הפעילויות המשולבות בשיעורים אלו.
פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ
ראש הפרויקט: פרופ' יהודית דורי
ינואר 2015