תחומי מחקר: מיומנויות למידה בהכוונה עצמית – מSRL ל-SRT
מימון: המדענית הראשית, משרד החינוך
חוקרים: פרופ' יהודית דורי, ד"ר אורית הרשקוביץ, דוקטורנטית אביבית ארווץ, דוקטורנט בעז הדס
המטרה המרכזית של מחקר ה-SRL (Self-Regulted Learning) – למידה בהכוונה עצמית, הוא לברר כיצד מורים יכולים לתמוך בלמידה העצמאית של תלמידיהם, ולמה זקוקים המורים כדי להיות מסוגלים ללוות תלמידים הלומדים בצורה כזאת.
למידת SRL היא למידה שמשמרת תהליך מחזורי של תכנון-ביצוע-רפלקציה, ועושה שימוש במיומנויות רבות ומורכבות מבחינה ניהולית ואקדמית, כגון: הצבת מטרות ללמידה, תכנון וניהול זמנים, בחירת אסטרטגיות ללמידה, בקשת עזרה, הרחבה, הערכה עצמית ורפלקציה.
המורים והתלמידים שעושים את המעבר ללמידה בהכוונה עצמית צריכים ללמוד להתמודד עם קבלת האחריות לתהליך הלמידה של עצמם ולנהל אותו. בנוסף לזה, המורים צריכים להיות מסוגלים להחליף תדירות בין כמה "כובעי חשיבה": כובע הלומד, כובע המורה המתכנן וכובע המורה התומך והמלווה. בכובע הלומד, המורים צריכים לנהל חשיבת-על על הפיתוח המקצועי שלהם בתחום ליווי הלומדים העצמאיים. בכובע המורה המתכנן, על המורים להית מסוגלים לבנות משימות למידה והערכה עבור התלמידים שלהם כך שמיומנויות למידת ה-SRL של התלמידים תוכלנה להתפתח. בכובע המורה המלווה על המורים לחשוב על התלמידים בצורה דיפרנציאלית, ולבנות עבורם מסלולי פיתוח מיומנויות מותאמים אישית. לסך כל תהליכי החשיבה הללו אנחנו קוראים SRL&T – Self-Regulated Learning and Teaching.
במסגרת מחקר פיתחנו תהליך של פיתוח מקצועי עבור מורים שרוצים ללמוד כיצד ללוות תלמידים בלמידה בהכוונה עצמית. שביעות הרצון של המורים שמשתתפים בו גבוהה מאוד.