חומרי לימודמור-טק

Moretech Logo

מרכז המורים הארצי למקצועות הטכנולוגיים, מור-טק, מתמקד בטיפוח כישורי מנהיגות בקרב מורים בתחומי החינוך ההנדסי-טכנולוגי, במגמות כגון תחבורה מתקדמת, הנדסה ביוטכנולוגית, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסה מכנית ומדעית-הנדסית. בראש המרכז עומדות פרופ'/א' יהודית דורי כראש המרכז האקדמי וד"ר אמונה אבו-יונס עלי כמנהלת המרכז. תחת הנהגתן, מור-טק הציב מספר יעדים אסטרטגיים לקידום ההתפתחות המקצועית של המורים ולשיפור החינוך ההנדסי-טכנולוגי.

המרכז שם דגש על מומחיות פדגוגית וכישורים ניהוליים, במטרה להעמיק את הידע של המורים בנושאים בין-תחומיים ובשיטות הוראה מתקדמות. פעילויות המרכז מציידות את המורים בכישורים ובמיומנויות הנדרשות לעיצוב וליישום תוכניות חינוכיות מקיפות, המעודדות תלמידים להתמחות בתחומי ההנדסה. אחת המגמות הבולטות היא הנדסת חשמל, הכוללת 4,944 תלמידים ו-230 מורים המלמדים ב-90 בתי ספר תיכוניים, נכון לשנת 2024. מגמת תחבורה מתקדמת, מהווה מגמה בינונית בגודלה, הכוללת 3,722 תלמידים ו-205 מורים ב-75 בתי ספר תיכוניים.

המרכז נותן עדיפות לזיהוי ושילוב של טכנולוגיות חדשניות בתוכניות הלימודים, וכן לקידום גישות פדגוגיות מתקדמות ויעילות. דגש מיוחד מושם על למידה מבוססת פרויקטים ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים כדי לטפח את הבנת התלמידים בטכנולוגיות מתפתחות. כמו כן, המרכז יוזם פיתוח תוכניות לימודים המותאמות לצרכי התעשייה הישראלית, הצבא ולפי הנחיות משרד החינוך. דוגמה בולטת לכך היא יוזמת הכלים האוטונומיים הבלתי מאוישים, המתמקדת בפיתוח פרויקטים ויצירת חומרי לימוד בתחום זה. יוזמה זו מקדמת תחרויות הקשורות לאתגרי המהפכה התעשייתית הרביעית, ומכינה את התלמידים לשוק העבודה של המאה ה-21.

מרכז מור-טק מגשר על הפער בין הידע האקדמי ליישום התעשייתי באמצעות קידום שותפויות ושיתופי פעולה. על מנת להשיג את מטרותיו, המרכז מקדם יישום תוכניות טכנולוגיות לשיפור תהליכי הלמידה וכמענה על צרכים של המורים, הפיקוח והמדינה, תוך תרומה לפיתוח חברתי וכלכלי. אחד המוקדים העיקריים של המרכז הוא הרחבת ההזדמנויות להכשרת מורים מותאמת אישית, להתמודדות עם הטכנולוגיות המשתנות במהירות. המרכז שומר על הרלוונטיות והיעילות שלו באמצעות פגישות ועדת היגוי קבועות, בהן נקבעות המטרות והמדיניות להתאמה לדרישות החינוכיות של המגמות במרכז.

במהלך חמש השנים האחרונות, המרכז הפגין מחויבות רבה להתפתחות מקצועית ולתמיכה חינוכית. המרכז ערך כ-20 תוכניות הכשרה מקיפות למורים (בהיקפים של 60 שעות או 30 שעות), המדגישות את ההתמקדות בשיפור הכישורים והידע של המורים. המרכז ארגן כעשרה ימי עיון בהשתתפות כ-120 מורים בכל יום עיון, וסיפק הזדמנויות ללמידה מעמיקה ולדיונים בנושאים חינוכיים שונים. בנוסף, המרכז יזם שלושה כנסים, בהם נוצרו פלטפורמות למורים לשיתוף תובנות ושיתופי פעולה על שיטות הוראה חדשניות. המרכז פיתח 32 חומרי למידה חינוכיים לתמיכה במורים ולקידום מיומנויות חשיבה מסדר גבוה והוראה והערכה איכותית.

במסגרת המרכז הושקו מספר יוזמות חדשות, כגון סטנדרטיזציה של הערכת פרויקטי גמר בחינוך הנדסי-טכנולוגי ותוכניות הכשרה לפיתוח מקצועי בנושא כלים בלתי מאוישים אוטונומיים. כל הפעילויות הללו משקפות את הגישה הפרואקטיבית של המרכז להתמודדות עם צרכים מתעוררים ולטיפוח חדשנות חינוכית. הגרסה העברית של אתר מור-טק מציעה משאבים וחומרים רבים ומושכת אלפי מבקרים מדי שנה.

הפעילויות הנ"ל מדגישות את המחויבות המתמשכת של המרכז לשיפור החינוך ההנדסי-טכנולוגי ולתמיכה במורים באמצעות הכשרה מקיפה, משאבים, עיתון אחד או שניים בשנה וקידום יוזמות חדשניות.

חומרים חוצי מגמות

אוגדן מידול מערכות והערכה מקוונת בחינוך הטכנולוגי
Project of אוגדן מידול מערכות והערכה מקוונת בחינוך הטכנולוגי

מפתח השיטה והמצגות: פרופ' דב דורי (בהתנדבות)

התאמת חומרי הלמידה למורי טכנולוגיה בדגש בהנדסת מערכות בוצעה ע"י: מר בטו כץ, מר רועי פרץ, ד"ר אמונה אבו-יונס עלי

ייעוץ מדעי ופדגוגי: פרופ' יהודית דורי

ייעוץ הנדסי: פרופ' דב דורי (בהתנדבות)

ידע של מורים בנושא הערכה והוראה מקוונת, מתודולוגיית OPM; משימות מקוונות בנושא מידול מערכות OPM ויישומה כגון: נושא תכנות רובוט לטיפול ביתי בחולי קורונה.

השבחת פרויקטי גמר בחינוך הטכנולוגי הנחיית והערכת תהליך התכן ההנדסי אוגדן למנחה ולבוחן - תשע"ט
Project of השבחת פרויקטי גמר בחינוך הטכנולוגי הנחיית והערכת תהליך התכן ההנדסי אוגדן למנחה ולבוחן - תשע"ט

כתיבה: ד"ר דפנה שוורץ-אשר, ד"ר אמונה אבו-יונס עלי, מר בטו כץ

ייעוץ מדעי ופדגוגי: פרופ' יהודית דורי

ייעוץ הנדסי: ד"ר אהרון (ארי) גרו

עריכה: תמר מלר

תכן הנדסי; מחוון התכן ההנדסי; להערכת כרזה/עבודת גמר בחינוך הטכנולוגי; הנדסה הפוכה; ניתוח תוצרי מורים לדוגמה בנושא הצעת פרויקטי גמר ע"י פיתוח כרזות; 15 משימות בנושא הנחייה והערכה של פרויקטי גמר בחינוך הטכנולוגי.

כתב העת מור-טק

כתב העת מור-טק גיליון 17
Project of כתב העת מור-טק גיליון 17

עורכת אחראית: ד"ר אמונה אבו-יונס עלי

חברות וחברי המערכת: פרופ' יהודית דורי, פרופ' מרים ברק, ד"ר אהרון (ארי) גרו, ד"ר אהרון שחר

יועץ אקדמי: פרופ' עומר יחזקאלי 

בגיליון ניתן למצוא כתבות בנושאים שונים, כגון: מהות ההנדסה, קורס בין תחומי במעגלים אלקטרוניים לשיפור הישגי סטודנטים, הנחיית פרויקטים בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל על-ידי מומחים מהתעשייה ופיתוח עתידי של חומרי לימודי בנושא כלים בלתי מאוישים- תחרות פרויקטים. בסוף הגיליון, מוצגים מחקרים ישראליים מטעם דוברות הטכניון.

יוני 2023 | מסמך מונגש